Saturday, January 01, 2011

Sociale media

Op vrijdag 20 augustus 2004 schreef ik mijn eerste post op dit blog. Deze post wordt mijn 1121ste post. De laatste weken van het jaar staan altijd een beetje in het teken van terugkijken en nadenken. Wat mij de laatste tijd wel bezighoudt is sociale media en hoe de omgeving hiermee omgaat. In principe heb ik hier geen oordeel over, iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. Echter de manier waarop mensen hier mee omgaan verandert wel razendsnel. Waar Hyves inmiddels passé is, was het vorig jaar rond deze tijd nog hét sociale medium. Waar Twitter vorig jaar nog redelijk "exclusief" was, twittert de buurtagent tegenwoordig om te laten zien wat er gebeurt in de wijk. Ook ik doe mee of snuffel aan nieuwe ontwikkelingen. Er begint me echter iets tegen te staan, namelijk de enorme berg onzin en leegheid die de wereld worden ingestuurd: "Goedemorgen, daar ben ik weer, Eens even nadenken wat we vanavond gaan eten," etc, etc. Het gaat me steeds meer tegenstaan. En mij niet alleen, zo hoor ik om mij heen. Vorige week een documentaire gezien die over sociale media ging en het gebrek aan onderbouwing en kwaliteit van de documentaire was illustratief voor het huidige gevoel dat ik heb bij veel sociale media. Of moet ik zeggen, hoe we met z'n allen met sociale media omgaan. Een kleurloos meisje dat veel, heel veel twittert, mocht een boek in ontvangst nemen (omdat ze zoveel twittert en een mede-twitteraar hier een boek over had geschreven), en de in ontvangstname was een nogal zielige vertoning. Op Twitter leek het echter of ze op het podium van Carré stond en er 3000 mensen in het publiek zaten. Het lijkt verdorie wel of iedereen een fantastisch leven heeft, maar wellicht heeft dit ook te maken met het feit dat de minder leuke dingen blijkbaar niet worden gedeeld. Al met al begin ik me steeds meer te beseffen dat deze blogspot eigenlijk niet zijn einde nadert, maar steeds interessanter kan gaan worden, omdat het lijkt te staan voor alles wat langzaam en ouderwets is op het web. Eerst even nadenken voordat ik iets de digitale wereld in slinger. Ik ga nog even door dus met deze blog, en houd de richting van de andere sociale media scherp in de gaten. Het moet iets blijven toevoegen. En niet tegen gaan staan. 

3 comments:

Buurtagent said...

Voel me erg aangesproken . Was net schuchter aan het twitteren maar nu al is duidelijk dat ik mensen erger met mijn onbeduidende tweetjes ! Sorry Sorry ik ga wel weg als jij dat wilt !

Ronald Mol said...

Buurtagent, volgens mij is de manier waarop jij twee, juist een voorbeeld van SOCIAAL mediagebruik, omdat jij je richt op een beperkte doelgroep die er zelf voor kiest om jou te volgen en hier dus wél prijs op stellen!

Willem Admiraal said...

Ik heb het twitteren geprobeerd en heb al snel de handdoek in de ring gegooid. Het excuus mijn Nederlandse familie te laten weten wat we allemaal doen houdt m'n bloggie op de been. Zoals jij zegt, de waarde van een blog is dat je min of meer een verhaaltje moet hebben voordat je het de wereld in knikkert. Dat zorgt er automatisch voor dat een bloggie leuk blijft.