Monday, August 03, 2009

Herkenbaar

Toen wij net verhuisd waren naar Zweden, was ik ook een typische Nederlander. Direct zeggen waar het op staat, dan weet iedereen waar hij aan toe is. Totdat je er achter komt dat andere culturen daar anders mee omgaan en je al snel niet meer wordt betrokken in de discussie, want: bot =  niet constructief. In de loop der jaren kom je er achter dat je internationaal meer bereikt door soms een kleine omweg te nemen, maar altijd de gesprekspartner in zijn of haar waarde te laten. Toen we weer terugkwamen in Nederland voelde ik me soms een vreemde in eigen land. Wat een botheid. Blij dat ik weer vooral internationaal bezig ben. Hieronder een interessant en herkenbaar artikel  uit het NRC van afgelopen vrijdag.

Sociale conventies dienen als uiting van achting voor anderen. Het zou beslist geen kwaad kunnen als dat Nederlanders wat meer werd bijgebracht.
Zijn Nederlanders onbeleefd? Voor mij, als Duitser, zou het onbeleefd zijn deze vraag met ‘ja’ te beantwoorden. Laat ik zeggen: de Nederlanders zijn direct – veel directer dan andere volkeren.
Behalve in Duitsland heb ik ook enkele jaren in Nederland, Groot-BrittanniĆ« en de Verenigde Staten gewoond, maar alleen in Nederland is het me gebeurd dat op mijn verjaardag een vriendin me opbelde om te zeggen dat ze gewoon geen zin had om naar mijn feestje te komen, en dat ze liever een duinwandeling ging maken. In Duitsland en beslist in Amerika – om van Engeland maar te zwijgen – zou men in dit geval zijn toevlucht hebben genomen tot een leugentje om bestwil, maar Nederlanders vinden nu eenmaal dat je je vrienden nooit mag voorliegen, maar dat je het beste altijd duidelijk en ronduit kunt zeggen wat je vindt. Lees hier verder.

1 comment:

Magnus said...

Wanneer Nederlanders vriendelijk zijn, komt dat meestal echt uit het hart, en dat is de mooiste vorm van hoffelijkheid.

Mooie laatste zin !

Ook mij valt altijd de hoffelijkheid op van de lokale bevolking als ik in Engeland of Ierland ben. Verbaas me daarentegen altijd dat dit in schril contrast staat met hun gedrag als ze de eigen landsgrens passeren voor vakanties en/of het bezoeken van een voetbalwedstrijd.