Friday, October 01, 2010

Glijdende schaal

Gisteren werd het kabinet Wilders 1 gepresenteerd. Tijdens een misselijkmakend entre-vous'tje, speelden een paar heren de getapte jongen, terwijl hun vriendjes van vroeger waarschijnlijk de echte smaakmakers waren. Zelfs in intellectuele kring hoor ik: "Ja, maar Geert W. is slimmer dan je denkt". En als dit nu niet zo is? Luisterend naar radio 1 betrapte ik mezelf erop dat ik dacht: "Maar andere mensen moeten toch ook zien dat dit de verkeerde afslag is?" Wellicht is het slechts een kleine omweg en staan we over vijf maanden weer in het stemlokaal. Inmiddels gaat het imago van Nederland er in het buitenland niet op vooruit. Voor een handelsnatie als Nederland is dit slecht nieuws. Slechter dan menigeen denkt. Waar ik vroeger trots vertelde uit Nederland te komen, bekend om haar liberale standpunten en vrijheid van meningsuiting, laat ik het tegenwoordig maar even achterwege. Het zal wel aan mij liggen.

6 comments:

Magnus said...

Mooi gesproken, maar ik zeg in het buitenland dat ik nu Luxemburger ben met dank aan Nigel de J.

Geen Mening said...

Je kan altijd nog naar Italië verhuizen ...

Berlusconi vertelde toen het verhaal van een Jood die aan een andere Jood vertelt dat hij tijdens de Holocaust een Joodse onderduiker opnam en verborg in zijn kelder. Die moest daarvoor wel 3000 euro per dag betalen. De pointe van Berlusconi's grap is dat de onderduiker nog steeds in de kelder zit: „Denk je dat we hem moeten zeggen dat Hitler dood is en dat de oorlog voorbij is?“

Volgens Joodse verenigingen in Italië bevat de grap „de ergste antisemitische stereotypes”. Volgens de centrumlinkse oppositie moet Italië zich schamen voor zijn premier.

zie link

Willem Admiraal said...

Als vrijheid van meningsuiting zo belangrijk is, waarom wordt het dan iemand kwalijk genomen als het over gevoelige themas gaat?

Ronald Mol said...

Willem, het gaat mij niet om vrijheid van meningsuiting en volgens mij gaat het daar ook niet om (alhoewel Geert W. graag de aandacht afleidt door hier op te wijzen). Van mij mag iedereen zeggen wat hij wil. Het gaat mij wel om de manier waarop het gezegd wordt en de manier waarop mensen weggezet worden. Of je het er nu mee eens bent of niet. Verder is het toch van de zotte dat een partij (wat overigens geen partij is), mee gaat doen waar men volledig uit Europa wil stappen? Hoe ver sta je dan van de werkelijkheid vandaan. Last but not least, het onderbuikgevoel bij het zien van de pruik, doet alle alarmbellen rinkelen!!!!!!!!!

Willem Admiraal said...

Ja dat haar is verdacht, dat ben ik met je eens.

De rest is volgens mij gewoon nadeel van democratie. De andere partijen zijn niet in staat geweest om antwoorden te geven. Dan gaan de mensen een keertje anders stemmen om te kijken of dát misschien helpt.

Laten we het maar afwachten en vertrouwen hebben op CDA en VVD. Ik hoop dat die ervoor kunnen zorgen dat het niet al te gek wordt.

Silvio (B) said...

Het morele gelijk van links zou in de praktijk wel eens vies kunnen tegenvallen . Give it a chance !