Tuesday, April 04, 2006

Innovatie is progressie?

Over 10 jaar zal 75% van alle wijnen een schroefdop bevatten. Technisch is een kurk niet meer nodig, maar wij vinden het nu eenmaal een leuk ritueel. Veel wijnen uit de nieuwe wereld, en dan vooral Australië, werden de afgelopen 15 jaar geroemd om haar specifieke smaak. Mij kon het niet altijd bekoren, vooral de vette Chardonays vol eikenhout vond en vind ik verschrikkelijk. Dit soort wijnen worden in Australië niet in eikenhouten vaten gerijpt, maar er worden zakjes eikenmelange of jutezakjes met eikenhouten snippers aan toegevoegd......... Ik kan er niets aan doen, maar met goede wijn ga ik toch voor het ritueel. Het ritueel van genot. Of dit nu mijn schoonvader is die een prachtige fles uit de Moezel opent, mijn vriend Lex die zijn glas eerst volgooit met ijs om vervolgens te genieten of het moment waarop ik met Harry een veel te dure fles Brunello open.

3 comments:

Ronald Mol said...

:-) Maar, uiteindelijk maakt het helemaal niets uit, als er maar genoten wordt! Hier drinken ze bijvoorbeeld vino de verano, dat is rode wijn met La Casera (een soort 7up). Lekker koud in de zomer, niet te versmaden.

Willem Admiraal said...

Wat dat betreft ben je wel een beetje spaans. Als iets gemaakt is door een oud vrouwtje in een klein dorp, moet het beter zijn dan iets uit een fabriek waar 13 jaar lang een onderzoeksafdeling heeft uitgeplozen hoe het het beste smaakt.

Volgens dat principe moet je dus consequent zijn en handgemaakte auto's kopen, rooksignalen in plaats van mobiele telefoon, en er zijn nog maar weinig wijnen die niet rijpen in roestvrijstaal, bewaakt door machines van Bill Gates....

Ronald Mol said...

Helemaal mee eens, maar dat is het punt niet. Want ik ben ook voorstander van roestvrijstalen gisting, want uiteindelijk is de kwaliteit daardoor constanter. En inderdaad mijn horloge is handgemaakt en mijn mooiste kostuum ook. En ik ben op zoek geweest naar een Jeep die in een bergdorpje in Colorado gemaakt is, maar die heb ik nog niet gevonden. Misschien een idee voor de marketing afdeling van SEAT?