Friday, January 06, 2006

Nu goed te lezen

Als oud bewoner van de Oudegracht in Alkmaar denk ik vaak terug aan het moment waarop de Hollandse wind mij tegemoet striemt als ik naar huis loop. Koud, nat en donker. Thuis snel de open haard aangestoken en de kaarsen aan. Een glas wijn maakt het December cliché compleet. Oh, wat heb ik de Nederlandse winter vervloekt. Tegenwoordig heb ik hier geen last meer van, want ik ben verhuisd naar Barcelona. Zon, geweldige restaurants en Barça. Het leven in het land van Sinterklaas is dus geweldig. Vandaag is mijn vrouw voor haar werk naar Nederland gegaan. En viert Sinterklaas in familiekring. De Nederlandse televisie laat chocoladeletters en pepernoten zien. Helaas voor mij worden deze lekkernijen lokaal in het paleis van Sinterklaas gemaakt en zijn niet te koop in Barcelona. Vandaag vier ik Sinterklaas in stilte en alleen. In gedachten ben ik bij mijn familie waar de wasmand met kadootjes straks voor de deur staat en warme chocomelk wordt geserveerd. Natuurlijk zijn veel mensen jaloers op mij, maar soms is daar geen reden toe. Dan ben ík heel erg jaloers op alle mensen in Noord-Holland die genieten van de kou, de regen, maar vooral de Nederlandse gezelligheid van Sinterklaas. In gedachten loop ik op de Oudegracht in de koude wind, terwijl de regen tegen mijn gezicht slaat. Ik vind het heerlijk! (NHD: 31 december 2005)

1 comment:

Willem Admiraal said...

Heb je lief zitten tikken omdat Lars een slecht beeldscherm heeft?

Lief hoor!!