Monday, January 30, 2006

Typisch Nederlands

Op dit moment staat Nederland een beetje voor paal in de buitenlandse media. De vraag is of een missie naar Afghanistan wel door moet gaan, omdat de soldaten gevaar kunnen lopen....... Volgens mij is een beroepsrisico van het soldatenvak dat je in oorlogssituatie terecht kunt komen? Ik ben er ook van overtuigd dat de gemiddelde Nederlandse soldaat helemaal niets begrijpt van de Nederlandse discussie en gewoon uitgezonden wil worden! Ondertussen staat Nederland internationaal voor lul en lachen de Taliban zich rot, want je begrijpt wie ze eens flink aan het schrikken zullen maken, mochten de Nederlandse beleidsmakers tóch beslissen om tot uitzending over te gaan....

16 comments:

Magnus said...

Na die slachtpartij in Srebrenica lijkt het me niet makkelijk om als politicus de juiste beslissing te nemen. In het strijdperk waar de grote machten aan de touwtjes trekken is niemand te vertrouwen. En wat heeft Frankrijk tot nu toe laten zien ?

Ronald Mol said...

Nee, helemaal waar natuurlijk. Nederland moet alleen gaan als er keiharde back up is van andere landen ter plekke. Srebrenica is uiteindelijk ook om politieke redenen misgelopen. Soldaten mochten wel hun geweer trekken, maar niet schieten. Als er een beslissing genomen moest worden, moest Karremans eerst contact met de Tweede Kamer opnemen, zodat die er over konden vergaderen, etc. De troepenmacht die gaat moet wél kunnen handelen natuurlijk!

Willem Admiraal said...

Je bent soldaat of je bent het niet.

Als je het bent om te leren declareren, moet je een ander vak zoeken.

Ik zie Jordi Gené al twijfelen of ie aan een race gaat meedoen. Tja wel een beetje gevaarlijk hè? Ik ga er maar rustig achteraan rijden, dan loop ik niet teveel risico.

Het doet me denken aan de tijd dat er beslist werd dat vrouwen ook in dienst mochten. De fysieke tests waren dan ook aan het vrouwelijke geslacht aangepast.

Excuse me mr. Talibannie, not so fast runne, want het een vrouw in soldaten pak is. Langzame kogels this way!!!

Willem Admiraal said...

Ik raak er niet over uitgedacht...

Wij nederlanders weten altijd zó goed hoe het in de rest van de wereld moet lopen... Mar als er een beslissing genomen moet worden, wordt er gedraaid en getwijfeld.

Het zal voor deze goedbetaalde managers best moeilijk zijn om een juiste beslissing te nemen. Maar geen beslissing is de verkeerde. Als je een hekel hebt aan moeilijk beslissingen, moet je maar consultant worden....

Ronald Mol said...

Willem, helemaal mee eens. Ik sprak de zoon van een oud RAF vlieger vorige week en die vertelde mij ook dat je als soldaat gewoon gaat wanneer je dat opgedragen wordt. En uiteindelijk is alle humanitaire hulp ook afhankelijk van militaire hulp.

Magnus said...

Hoor toch altijd het nummer van John Fogerty 'Fortunate Son'. Meestal de onderlaag van de jongeren die de kogels van een politiek besluit mochten opvangen

Willem Admiraal said...

Klinkt romantisch, en goed voor een song. Is het ook echt waar?

En als het waar zou zijn:

Zou het besef van de sociale achtergrond binnen de stuctuur van onze krijgsmacht en regering invloed moeten op de beslissing diezelfde krijgsmacht al dan niet in te zetten?

Zou het besef ervan invloed moeten hebben op de impotentie geen beslissing te kunnen nemen?

Met diezelfde redenering zou je kunnen argumenteren dat we geen krijgsmacht moeten hebben. Je bent immers nooit in staat de beslissingsnemers in de fronlijn te zetten.

De beslissing jouw leven te geven voor twintig afghaanse levens, ziet er anders uit als je de loop van een geweer op je kop hebt.

Een groot deel van het doel van de krijgsmacht heeft met kogels te maken, en die kogels met de beslissingen van de regering en die beslissingen van de regering niet direct met de sociale achtergrond van onze soldaten.

Ronald Mol said...

En laten we eerlijk zijn, willen we echt een krijgsmacht, waarin JP, Johan Remkes voorgaat op de stormbaan? Ik hoor hem al gillen: "En nu gaan we eens even heel stevig het debat aan met die Taliban. Dat zal ze leren!"

Willem Admiraal said...

Gelukkig dat Eisenhouer en Churchill nooit op zo'n workshop waren. Ik heb een hekel aan duitse naamvallen....

Willem Admiraal said...

...Eisenhower...

Sorry....

Willem Admiraal said...

Gôh, wat mis ik Walter. Ik weet zeker dat hij nu een geniale oplossing zou hebben.

Op z'n duits waarschijnlijk....

Ronald Mol said...

Walter zou de U1 alsnog in produktie hebben genomen, ben ik bang....

Magnus said...

Ik heb pas geleden Jarhead gezien en dan wordt je toch weer geconfronteerd met de waanzin van een (golf)oorlog.

Nederland moet gewoon naar Afghanistan. De Nederlandse soldaten weten zelf waar ze voor tekenen als ze de keuze maken voor de Luchtmobiele Brigade en hun taken.

Maar ik zie nu al de beelden op mijn netvlies als de eerste Talibanner wordt doodgeschoten en de verantwoordelijke soldaat tot het hoogste rechtsorgaan op zijn huid wordt gezeten door het OM.

Anonymous said...

Jawel hoor, hierrrrrrrrrrrrrrr is ie dannnnn!

Je raakt langzamerhand bijna beschaamd dat je Nederlander bent! Wat een mietjes! Eerst zetten we ons zelf voor paal in Screbrenica door al onze feestende soldaten voor lul te zetten. Iedereen weet toch dat een soldaat óf alleen kan schieten op commando, óf jonge meisjes verkracht (nou, jaa, verkrachten is een groot woord, graag vriendinnetjes maken in bevrijdde gebieden) want dat is het enige waar je het over kunt hebben als je met de mannen onder vijandig vuur ligt.
Het merendeel van die inteligente en perfect engels sprekende D66-ers heeft een amerikaanse of engelse opa die met open armen ontvangen werd door onze voorouders! En dat zijn we vergeten!

En wat betreft die talibanners; petje af voor hun strategy, na bijna 4 jaar nog steeds ongeschonden in de bergen van Pakistan! Ben ervan overtuigd dat als ze Bush écht zijn gang lieten gaan, er wel een hidrogen bommetje zou gaan vallen. Maar ja, al die arme talibanners dia dan sneuvelen..... terwijl ze Bin Laden aan het beschermen zijn!
Prettige dag verder, ga eens kijken waar ik vandaag mijn loop op ga leegschieten..........
WJ

Ronald Mol said...

Ja, dat komt er ook nog bij. Als je in een gevechtssituatie iemand ombrengt als soldaat word je alsnog voor het Nederlandse gerecht gebracht, want het zal toch wel de fout van de soldaat zijn..... Triest!

Anonymous said...

Stoere taal van een stelletje deserteurs !