Friday, February 24, 2006

Tre Kronor en Café Torino

In 1992 woonde ik voor de eerste keer in Zweden en maakte mee dat het land wereldkampioen ijshockey werd. Bij de inhuldiging stond ik vooraan en het was maar goed dat er in Stockholm geen woonboten liggen. Zondag wordt het Olympisch festijn afgesloten met de gedroomde finale: Zweden-Finland. Wat een wedstrijd, en ook als je nog nooit serieus naar ijshockey hebt gekeken, ga voor de TV zitten, want de landen waar het mooiste ijshockey wordt gespeeld spelen tegen elkaar. Geweldig. Terwijl ik dit schrijf, kijk ik naar Café Torino met Mart Smeets. Wat een heerlijk programma is dat zeg. Raar eigenlijk dat de leukste programma's rond sportevenementen plaatsvinden.

4 comments:

Anonymous said...

Ik vind Mart Smeets een ontzettende eikel. Denkt dat-ie geweldig is, terwijl hij alle sport- waarden en normen uit het verleden wil vervagen, door excuses te zoeken waarom Nederlanders de laatste jaren niet meer zo goed scoren. Híj zou juist de persoon moeten zijn die Nederland een beetje op gaat peppen om beter te presteren in sport. Om op topnivo te scoren moet je álles ervoor laten, ook die gezellige biertjes en andere leuke dingen in het leven. Hij draait dat juist om. Zo wordt Nederland langzamerhand een tweederangs sportlandje.

Willem Admiraal said...

Ik vind Café Torino ook heel erg leuk. Ik vind dat Mart Smeets het heel gezellig doet, zelfs voor mensen als ik die niet veel soeps weten van sport.

Als je het leven tè serieus neemt zoals de commentator hierboven, moet je niet naar Mart Smeets kijken, want dan hoor je om die tijd al in bed te liggen.

De foto is heel erg mooi om twee redenen. Ten eerste is hij vanaf een onmogelijke positie genomen. Ten tweede geeft het perfect weer hoe veel bodem zo'n keeper afschermt met z'n gigantische beenbeschermers.

Anonymous said...

Cafe Torino is wel gezellig, dat zeg ik niet, maar dat continu zoeken naar excuses waarom we het weer niet halen, vind ik gelul. Een topsporter moet alleen voor goud gaan, en een land moet alleen genoegen nemen met sporters die serieus ervoor gaan. Dat lijkt me dat tegenwoordig in Nederland niet meer het geval is. Er wordt teveel om de zaak heen geluld. Je wordt alleen maar kampioen als je in alles de beste bent. En de laatste paar jaren zijn dat steeds meer Chinezen, Spanjaarden en andere downunders. Ja, bij het schaatsen, waar net 3 landen in meedoen, daar zijn we goed in! En de rest?
En de foto is erg mooi, daar ben ik het wel mee eens.
Walter

Anonymous said...

Hier zijn we weer met een duidelijk voorbeeld van een slechte sportman (zou een goede vriend van Mart Smeets kunnen zijn!): Als je verliest, heb je slecht gepresteerd, verwacht niet dat je dan ook nog de hemel in geprezen wordt! Nu terug naar huis, beter trainen en je bek houden totdat je wat wint!
Walter

Glas voelt zich voor joker gezet
TURIJN - Een dolksteek in de rug. Arend Glas reageerde zondagavond vlak voor de sluitingsceremonie van de Olympische Winterspelen in Turijn woedend op de uitlatingen van chef de mission Ed Verheijen. Die gaf zondagmiddag bij de afsluitende persconferentie van sportkoepel NOC*NSF aan dat de mannenbobbers niet goed hadden gepresteerd en dat Glas slecht had gestuurd op de Spelen.
Viermansbob, Vincent Kortbeek, Arno Klaassen, Sybren Jansma en Arend Glas in Cesana Pariol.
Viermansbob, Vincent Kortbeek, Arno Klaassen, Sybren Jansma en Arend Glas in Cesana Pariol.
Foto: ANP

„Ik voel me compleet voor joker gezet”, reageerde Glas, nadat hij de leider van de olympische ploeg zelf even had aangesproken over zijn uitlatingen.

„Hij zei tegen me dat ie niet juist was geciteerd om vervolgens te herhalen wat hij eerder ook had gezegd: dat ik slecht had gestuurd”, gaf Glas aan over het korte gesprek. De 37-jarige piloot eindigde als negentiende in de tweemans- en als zestiende in de viermansbob. Voor Glas was dat zelf ook teleurstellend. Vergeleken met vier jaar geleden in Salt Lake City schoot hij niets op.

„De resultaten zijn slecht. Dat is voor mij ook frustrerend, maar dan ga je niet zeggen dat er slecht gestuurd is. Ik heb juist van de twee bondscoaches en van veel andere coaches en bobbers alleen maar complimenten gekregen over mijn runs. Er zat één fout bij in de tweemansbob, verder heb ik juist goed gestuurd. Deze man snapt helemaal niets van bobsleeën en laat dat ook overduidelijk merken. Laat je eerst informeren over zaken waar je niets van afweet.”