Monday, March 06, 2006

Bier, bière, cerveza, beer

Ik heb er wel eens aan lopen denken om een lokaal biermerk op de markt te zetten. Vroeger was Alkmaar bijvoorbeeld een stad waar heel veel brouwerijen waren. Tegenwoordig bestaat er geen Alkmaars biermerk meer. Tenminste dat dacht ik. Vanavond kwam ik er achter dat twee enthousiastelingen uit Alkmaar op amateurbasis het biermerk Victrix aan het brouwen zijn. Erg leuk initiatief. In Barcelona heeft een geïmmigreerde Zwitser het merk Moritz opgezet in de 19e eeuw. Moritz is een goed en leuk biertje uit Barcelona. Moritz is ook de 21e eeuw binnengetreden en heeft een GEWELDIGE site. Kijk eens naar de historische atlas, die is geweldig, óók als je geen Spaans kunt lezen. Leuk om te lezen dat het eerste biermerk in de USA door twee Nederlandse brouwers in het toenmalige Nieuw Amsterdam is gestart.

2 comments:

Anonymous said...

Ik kwam er inderdaad deze week ook achter dat Moritz het eerste biermerk in Spanje was! En nu nog op dezelfde plek wordt gebrouwen! Vroeger was het typisch naar Moritz te gaan en een biertje met je novia te drinken.
Nu spreek je af bij Zürich. (Tenminste dat deed ik toen ik jong was!)
Walter

Ronald Mol said...

Alleen het verhaal van Moritz doet het bier al goed smaken.